Minggu lalu, saya sudah edarkan salinan cerpen ini kepada semua pelajar HMT (BPGHS & VS) dan NA saya. Saya belum sempat berjumpa pelajar-pelajar NT saya. Saya telah keluar sekolah untuk menghantar pasukan-pasukan bola tampar (volleyball) sekolah ke pertandingan pada hari-hari yang saya sepatutnya masuk mengajar mereka.
Aktiviti 1
Semua pelajar itu saya minta membaca teks tersebut dan menyerlahkan perkataan-perkataan yang sukar yang terdapat daripada cerpen ICK.
Bagi pelajar HMT (BPGHS) saya minta mereka lanjutkan dengan hal-hal berikut.
Aktiviti 2
1. Mencari maklumat mengenai umang-umang dan siput laut. Apa-apa juga maklumat, daripada gambar-gambar, rakaman video atau sebarang maklumat yang boleh membantu pemahaman akan apa-apa yang dimaksudkan dengan umang-umang dan siput itu boleh mereka buat namun perlu mereka nyatakan sumber-sumber mereka mendapatkannya. ('Kesejahteraan Siber' saya telah tekankan di sini).
Aktiviti 3
2. Para pelajar perempuan diminta membuat sebuah buku kecil setiap orang dan menuliskan semula cerita dalam cerpen itu dalam jumlah perkataan yang saya tentukan (100 patah perkataan sahaja). Buku itu hendaklah mereka siapkan dan hiasi dengan sepatutnya. Saya tidak menentukan bentuk hasil buku yang saya mahukan.
Aktiviti 4
3. Para pelajar lelaki pula, saya minta mereka buat gambar umang-umang dan siput laut, satu setiap orang. Saya mahu mereka buat papet tangan daripada gambar-gambar yang yang mereka siapkan nanti. Mereka juga perlu menulis semula cerita itu dengan menggunakan 100 patah perkataan.
Aktiviti 5
Bagi para pelajar HMT (VS) saya pula, mereka membuat aktiviti lanjutan berikut.
1. Senaraikan semua perkataan yang telah mereka serlahkan dan cari makna setiap satunya dengan:
a. menggunakan kamus-online Dewan Bahasa dan Pustaka.
b. menggunakan buku kamus.
Saya telah menerangkan cara-cara hasil kerja yang saya mahu mereka buat.
Pada kesempatan akan datang, saya akan menggunakan kaedah membaca secara berteater dan juga membaca nyaring. Kedua-dua aktiviti ini nanti akan saya rakam dan dibuat penilaian selain menggulung pembacaan teks dan dalam perbincangan teks pada masa-masa akan datang.
Kertas latihan Imbuhan (3 buah latihan)
http://www.scribd.com/doc/28745939/Latihan-Imbuhan
Cadangan
Bagi saya, guru-guru boleh memulakan mana-mana aktiviti membaca selain yang saya cadangkan di atas. Murid-murid itu akan menjawab soalan-soalan yang sudah saya sediakan secara lisan atau menulis, menurut pilihan mereka sendiri. Semua bahan tulisan yang mereka hasilkan perlu dihantar bagi saya menilainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan