Berikut adalah maklum balas sebahagian peserta bengkel bagi kelas penulisan Cerpen oleh Encik Ismail Bin Wardi @ Iswardy. Semoga maklum balas ini dapat memberikan manfaat kepada semua pihak.
01.
Nur Amirah Salimin (101)
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang
1) Cerpen tidak mementingkan sangat penggunaan tatabahasa. Karangan mementingkan penggunaan tatabahasa.
2) Cerpen tidak mempunyai topik yang tetap-penulisan bebas. Karangan mempunyai topik yang tetap.
3) Cerpen pendek tetapi padat dengan maklumat. Karangan boleh ditulis dengan panjang.
Saya mahu mencadangkan Cikgu Iswardi agar dapat menerangkan persembahannya sebanyak dua kali; kali pertama pada permulaan sesi dan kali kedua di penghabisan sesi.
02.
Farah Nur Zakiah Bte Roslee (101)
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang
Hari ini, saya mempelajari beberapa perkara tentang cerpen. Saya telah mempelajari bahawa perkara-perkara yang penting dalam cerpen adalah: tema cerita, plot, permulaan, klimaks, penghabisan, ayat pertama dan ayat terakhir.
Terdapat beberapa perbezaan antara sebuah karangan dengan sebuh cerpen. Cerpen harus lebih panjang daripada karangan. Untuk latihan karangan, kami diberi sebuah topik manakala cerpen tidak mempunyai topik yang ditetapkan.
03.
Nama: Nurul Izyan Bte Zulkiflee (104)
Sekolah: Sekolah tinggi Pemerintah Bukit Panjang
Pada hari ini, saya telah dapat mempelajari cara-cara membuat sebuah cerpen. Sejak umur 11 tahun lagi, saya ingin sekali menyertai Projek Cerpen apabila umur saya menjangkau 15 tahun. Saya ingin sekali menulis cerpen tetapi saya tidak tahu cara-caranya. Saya amat bertuah dapat menghadiri bengkel penulisan cerpen ini. Cara Encik Ismail Wardi mengajar sangat mudah bagi saya untuk fahami. Saya ingin Encik Ismail Wardi mengajar saya dengan lebih mendalam. Menggunakan frasa-frasa berbunga tetapi frasa-frasa yang sesuai. Ini adalah sesuatu kemahiran baharu yang saya telah pelajari. Saya telah pun mempelajari cara-cara memilih tajuk-tajuk cerpen yang sesuai, cara-cara memulakan cerpen dan cara-cara mengakhiri cerpen kita itu. Saya berasa sangat beruntung sekali. Tidak ramai orang yang mendapat peluang keemasan ini. Sekian, terima kasih.
04.
Syasya Nur Nasriyah Bte M N
Sekolah Menengah Swiss Cottage
Saya pelajari bahawa cerpen itu lebih panjang daripada karangan yang biasa saya lakukan. Saya juga mempelajari bahawa sesebuah cerpen itu mempunyai pesanan khusus.
05.
Raihan Borhan
Sekolah Menengah West Spring
Bengkel penulisan bersama Cikgu Ismail Wardi (Iswardy) telah mengajar saya tentang cara-cara menghasilkan sebuah cerpen. Selepas menghadiri bengkel ini, saya mendapat pengetahuan lanjut tentang bentuk sesebuah cerpen. Insya-Allah, selepas bengkel ini, saya berharap akan ada alagi bengkel-bengkel penulisan seperti ini dianjurkan. Bengkel ini telah memberikan semangat untuk menulis dan menghasilkan lebih banyak cerpen pada masa akan datang.
06.
Nur Tutadawiah Binte Mohamad Noor ( 104 )
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang
Saya telah mempelajari bahawa untuk menghasilkan sesebuah cerpen itu bukannya sebuah kerja senang untuk dilakukan. Saya juga telah mempelajari bahawa sebuah cerpen lebih pendek daripada sebuah karangan. Saya juga mempelajari bahawa dalam sebuah cerpen, tatabahasa tidak begitu penting jika dibandingkan dengan menulis sesebuah karangan. Saya juga mempelajari bahawa ayat pertama dan terakhir amat penting dalam sesebuah cerpen jika dibandingkan dengan menulis sesebuah karangan.
Bagi saya, kekuatan bengkel ini adalah teknik menghasilkan sebuah jalan cerita dan teknik-teknik yang digunakan untuk menghasilkan sesebuah cerpen. Saya berasa teknik yang Cikgu Iswardi gunakan untuk mengajar kami agak baik dan saya tiada komen yang buruk mengenainya. Penerangannya juga cukup jelas dan tidak kabur. Terima kasih, Cikgu Iswardu kerana telah menghadiahkan sebuah buku kepada kami.
Jikalau Cikgu Iswardi akan mengajar sekali lagi, sudah tentu saya mahu menyertai bengkelnya sekali lagi! Bengkelnya amat menyeronokkan!
07.
Ummi Hani Sahlan
Hari ini saya berjaya datang ke sekolah dengan dada yang kosong dan pulang ke rumah dengan dada yang berisi. Daripada bengkel ini, saya mempelajari akan kelainan sebuah karangan dengan sebuah cerpen. Saya juga mendapat pengetahuan cara-cara hendak menarik perhatian seseorang pembaca untuk membaca cerpen yang akan saya hailkan kelak. Saya juga telah mempelajari betapa pentingnya ayat pertama dan ayat akhir dalam cerpen yang akan dihasilakn nanti. Selain itu, saya juga telah mempelajari apa-apa yang diperlukan salam sesebuah cerpen; contoh-contohnya adalah konflik dan klimaks.
Terima Kasih, Cikgu kerana menganjurkan bengkel penulisan ini.
08.
Muhammad Zaim Zamzam
Sekolah Menengah Swiss Cottage
Saya mendapati bengkel ini telah membantu saya dalam menulis sesebuah cerpen dan sesebuah karangan. Ini adalah kali pertama saya cuba menulis cerpen kerana saya hanya tahu menulis karangan yang lebih pendek daripada cerpen. Apa-apa yang Encik Iswardy bicarakan secara terperinci. Dengan semua butiran yang diberikan, saya berharap dapat membantu saya menghasilkan cerpen dengan lebih baik pada masa hadapan. Sebaik-baiknya Encik Iswardy telah mencetak salinan slaid 'powerpoint' untuk kami gunakan sebagai nota. Saya mendapati hal demikian adalah baik kerana kami dapat merujuknya semasa mengulang kajinya pada masa hadapan. Tetapi bersyukur kerana Encik Iswardy telah memberi kami bukunya yang berjudul 'Ombak Kosmopolitan' secara percuma dan dengan ditanda tangan beliau sekali.
09.
Nurul Halizah Suhaimi
Sekolah Menengah Fuhua
1. Terutama sekali, saya tahu cara-cara hendak munulis sebuah cerpen .
2. Cerpen sungguh berbeza daripada karangan. Sebuah cerpen lebih panjang daripada sebuah karangan tetapi ia lebih pendek daripada sebuah novel.
Komen-komen lain:-
Kekuatan bengkel ini : Encik Iswardy memberi kami sebuah buku koleksi cerpennya yang bertajuk Ombak Kosmopolitan untuk dibuat sebagai bahan untuknya mengajar kami. Ini ialah sebuah perkara yang ramai guru kami tidak lakukan.
10.
Insyirah Ali
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang
Saya berasa amat gembira dan berasa untung kerana dapat menghadir bengkel ini. Saya telah mempelajari banyak perkara baharu yang saya tidak tahu sebelum ini. Cerpen adalah sebuah cerita pendek. Saya telah mempelajari bahawa dalam sesebuah cerpen, tatabahasa tidak begitu mustahak. Sebuah cerpen berbeza apabila dibandingkan dengan sebuah karangan. Saya telah mempelajari bahawa betapa pentingnya ayat pertama dan ayat terakhir apabila hendak menulis cerpen.Bukan mudah untuk menulis dan menghasilkan sebuah cerpen. Saya juga telah mempelajari bahawa sesebuah cerpen tidak seharusnya terlalu panjang dan berjela-jela. Dalam sebuah cerpen juga, terdapat sebuah plot yang padat.
Cikgu Iswardy telah banyak mencurahkan ilmunya kepada kami. Saya suka akan cara-cara beliau mengajar kami. Saya telah memperolehi banyak faedah daripada menghadiri bengkel penulisan cerpen ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan