Jumaat, Mac 26, 2010

26.3.2010 - Bacaan Berteater - Satu Kaedah Aktiviti Membaca Kelas 1HMT Saya

Papet tangan yang dihasilkan oleh Dzul (102)

Pada pagi ini, saya sempat menjalankan aktiviti membaca cerpen 'Ini Cengkerang Kita' oleh Cikgu Noor Hasnah Adam.

Saya memulakan pelajaran membaca dengan berbincang tentang maklumat Umang-umang dan Siput laut. Mujur, dengan kelebihan teknologi masa kini, rupa umang-umang dan siput laut dapat dibawa ke dalam bilik darjah. Pada masa yang sama, saya dapat menunjukkan papet tangan yang dibuat Dzul. Kedua-dua papet tangan siput laut dan umang-umang dibuat daripada gambar yang dicetak dan dikenakan pada sepit kayu (chopstik) dan saya tunjukkan kepada semua pelajar saya itu sewaktu berkongsi maklumat mengenai umang-umang dan siput laut.

Para pelajar yang sudah membuat ringkasan cerita dalam buku-buku kecil itu saya minta mereka berkongsi sinopsis yang disiapkan. Kami berbincang tentang jalan cerita cerpen itu sepintas lalu dengan menekankan apa-apa yang mereka fahami daripada pembacaan sebelum itu.

Hakeem saya minta mencari peribahasa-peribahasa yang ada kekata 'umang-umang'. Pada halaman 1764 kamus Dewan Edisi Keempat, dia menemukan peribahasa-peribahasa dengan kekata 'umang-umang' itu.
1. '... bagai umang-umang...' - orang yang berlagak dengan pakaian orang lain.
2. '... laksana bintang umang-umang, di mana sarang udang, di situ tempat menumpang...' - perihal kemiskinan seseorang yang bergantung hidup pada orang lain.
3. '... sarang unam (siput laut) dimasuki ketam menjadi umang-umang...' - a) orang yang menyamar kerana sesuatu muslihat; b) barang yang sama jika berlainan keadaannya maka berlainlah pula namanya.

Setelah berbincang akan maksud ketiga-tiga peribahasa itu menurut apa-apa yang Hakeem temukan dalam kamus itu, saya mengarahkan mereka supaya menyerlahkan kata-kata yang mungkin mereka dapati sukar difahami dan membuat pembetulan terhadap beberapa kesilapan menaip pada teks cerpen dalam buku kecil yang mengandungi cerpen ICK itu.

Semua pelajar saya minta mengambil peranan masing-masing untuk membaca teks cerpen itu bersama-sama. Hakeem saya minta membaca watak Apot, Syahmi membaca watak Tok Rapot sementara Dzul dan Annur membaca watak-watak yang lain. Para pelajar perempuan pula membaca bahagian penceritaan setiap orang setiap perenggan dan dilakukan secara bergilir-gilir.

Hasilnya, mereka berasa puas hati dengan pembacaan sedemikian. Bayangkan seakan-akan mengikuti sebuah drama sedang dipentaskan dalam sesi membaca itu. Saya bercadang hendak melakukannya sekali lagi dengan menukar-nukar peranan pembacaannya pada masa hadapan.

Saya sudahi sesi membaca itu dengan mengarahkan pelajar-pelajar itu menjawab soalan ketujuh dengan menyusun laporan Miut itu dengan menggunakan ayat-ayat mereka sendiri.

Seronok pula mengikuti pembacaan cara sedemikian, saya mendapati semua pelajar saya itu memberi perhatian pada teks yang mereka baca dan dengar pembacaan rakan-rakan mereka. Pada pelajar yang tertinggal sewaktu pembacaan itu berlangsung, dia akan segera ditegur rakan-rakannya dengan menujukkan bahagian teks yang sedang dibaca dan respons yang dia harus berikan.

Bagaimanakah agaknya keadaanny jika kaedah yang sama saya jalankan dalam kelas BM 1NA dan BM 1NT saya kelak? Pasti seronok jadinya.

Tiada ulasan: