Mulai Januari 2011, catatan di sini memuatkan semua bahan dan penemuan saya yang berkaitan dengan projek peribadi penulisan saya yang berjudul Cerita Rakyat Orang Melayu. Bahan-bahan ini saya pungut daripada kajian lapangan sewaktu di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya, hingga pada masa ini. Cerita-cerita di sini kebanyakannya berasal dari seluruh ceruk dan rantau di Asia Tenggara. Alamat emel saya di manafyasir@gmail.com
Jumaat, Januari 15, 2010
Kelas BM Men 1HMT (BPGHS) 14.1.2010
Dalam pelajaran yang memakan masa kurang daripada 60 minit ini, saya mengajak anak-anak berkenal-kenalan sesama sendiri.
Saya mulakan dengan aktiviti mereka bertanya akan rakan pasangan yang duduk di sebelah mereka. Mereka mula bercerita tentang diri masing-masing secara lisan. Sesudah itu, saya minta beberapa orang pelajar datang ke hadapan kelas untuk memperkenalkan rakan-rakan mereka itu.
Rakan-rakan yang lain saya minta duduk mendengar penerangan ringkas rakan-rakan yang mara dan berucap di hadapan kelas itu.
Sesudah itu, mereka saya suruh untuk membuat catatan respons mereka dalam buku aktiviti dengan mengmukakan lima baris soalan. Hal itu adalah apa-apa yang mereka hendak rakan-rakan mereka jawab. Sesudah membuat catatan itu, mereka bertukar-tukar catatan soalan rakan mereka dan saya minta mereka menjawabnya.
Saya meminta mereka mengambil semula catatan soalan mereka yang sudah berjawab itu dan menyemak respon-responnya. Saya minta mereka baca dengan senyap dshulu respons rakan-rakan mereka. Sesudah itu, saya minta beberapa orang pelajar itu membaca soalan-soalan mereka secara lantang dan cuba mengolah respons rakan mereka dengan sepontan. Daripada aktiviti itu, secara langsung saya kemukakan saranan penggunaan kosa kata yang sesuai dalam mereka membuat pembentangan secara individu itu.
Saya akhiri aktiviti halaman 1 dalam buku aktiviti dengan meminta mereka mengambil masa selama 10 minit untuk membuat catatan peribadi daripada respons rakan-rakan mereka dan menulisnya di ruangan yang disediakan dalam buku aktiviti itu.
Sesudah itu, saya bertanyakan sama ada mereka mengenali secara ringkas akan rakan-rakan sedarjah itu. Mereka saya minta menjawab secara lisan sepontan dan saya menyedari mereka dengan segera berhat-hati menggunakan kekata yang sesuai dalam mengemukan jawapan lisan mereka itu. Berikutnya, saya lanjutkan aktiviti pengajaran itu dengan mengarahkan mereka membuat sebuah karangan ringkas mengenai diri mereka sendiri dalam latihan berjudul 'Apa-apa Yang Saya Mahu Cikgu Manaf Tahu Tentang Diri Saya'. Mereka hendaklah menggunakan sekurang-kurangnya 250 patah perkataan. Latihan buku aktiviti dan buku teks itu akan saya semak. Dapatan daripada catatan yang mereka buat itu akan saya gunakan sebagai bahan untuk mengajarkan tentang Kata Nama dan Kata Ganti Nama Diri dalam pelajaran tatabahasa pada minggu hadapan. Tugasan karangan mereka itu saya minta ditaip dan disimpan dalam fail yang sudah saya tetapkan bentuknya dan fail itu hendaklah disisipkan dalam emel yang mereka harus utuskan kepada selewat-lewatnya pada hari Ahad, 17.1.2010 jam 12.00 tengah hari.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan