Ahad, Februari 10, 2008

Tarian Mak Inang Cina - 6 Februari 2008



*** Kami bergambar sejurus setelah pelajar-pelajar membuat persembahan.

Teks dalam syair
Syair Terciptanya Tarian Mak Inang Cina
(BPGHS 6 Februari 2008)

***
Audio Rakaman Dendangan Syair dalam lagu-lagu rampaian
http://myfreefilehosting.com/f/127ba3658e_42.3MB

Alkisah tersebut cerita lama,
Puteri Hang Li Po berdukacita,
kerana dihantar ke negeri Melaka,
anugerah kepada sultan bertakhta.

Dalam pelayaran rentas samudera,
Laut Cina Selatan yang bergelora,
Hang Tuah perkasa iringi baginda,
puteri berduka sepanjang masa.

Laku Hang Tuah puteri senangi,
pahlawan tampan gagah berbudi,
terpautlah sudah hati sang puteri,
yang bakal menjadi permaisuri.

Demi memahami akan tugasnya,
Hang Tuah budiman tak turut hatinya,
dihormati sang puteri selayak tuannya,
taatnya lagi akan sultannya.

Dipanggil segera Si Kembang Cina,
tak lupa juga Dang Perwara,
sebuah tarian diusul dicipta,
buat hiburan puteri jelita.

Irama Cina diusul guna,
gendang Melayu menatah rentaknya,
gerak tari Melayu dan Cina,
digabung indah dengan jayanya.

Tarian Mak Inang Cina kini tercipta,
rentak Melayu lagunya Cina,
hayunan tangan langkah kakinya,
lemah gemalai menghibur asalnya.

Si Kembang Cina Dang Perwara,
Hang Tuah tangkas menari sama,
terhibur puteri hilang dukanya,
hingga sampai ke negeri Melaka.

Abdul Manaf Bin Mohd Yasir - 2008


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Teks terjemahan
Malay Dance Item – Mak Inang Cina

According to the recounts of the Malay Annals or Sulalatus Salatin, Princess Hang Li Po was sent to Melaka as a mark of Imperial Ming China accepting the Melaka Malay Sultanate as a vassal state in the fifteenth century A.D.

Princess Hang Li Po was sad when she arrived in Melaka. All her courtesans tried to please and cheer her up but to no avail. In the meantime, Princess Hang Li Po grew to like the famous Malay warrior, Hang Tuah, who was not only handsome but witty.

Upon hearing her majesty’s sad plight, Hang Tuah proposed to the two chiefs of the maid-in-waiting, Kembang Cina and Dang Perwara to create a dance using a Chinese tune. Thus, Mak Inang Cina dance was created.

The dance tries to capture and relive the mood of celebration with the ladies’ graceful hand movements and dance steps.


Teks asal
Tarian Mak Inang Cina

Menurut catatan dalam Sulalatus Salatin atau dikenali juga sebagai Sejarah Melayu, Puteri Hang Li Po diutus ke Melaka sebagai tanda Kerajaan Wangsa Ming di China menerima Kesultanan Melayu Melaka sebagai negeri yang tunduk di bawah kuasanya dalam abad kelima belas Masihi.

Puteri Hang Li Po sungguh berdukacita sewaktu baginda tiba di Melaka. Para dayang-dayangnya cuba menghibur hati baginda namun mereka tidak berjaya. Pada waktu yang sama, Puteri Hang Li Po jatuh kasih kepada pahlawan Melayu yang terbilang lagi bijaksana, Hang Tuah.

Sebaik-baik sahaja dia mengetahui akan kesedihan Puteri Hang Li Po, Hang Tuah mengusulkan agar ketua-ketua inang baginda, Kembang Cina dan Dang Perwara, menciptakan sebuah tarian dengan menggunakan sebuah irama Cina. Maka, Tarian Mak Inang Cina tercipta.

Tarian ini cuba membangkitkan dan menggambarkan suasana keceriaan sesebuah sambutan perayaan dengan hayunan tangan dan langkah kaki yang gemalai.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Perenungan Peribadi Projek Tarian Mak Inang Cina
Sambutan Perayaan Tahun Baru Cina 2008 di BPGHS


Dengan bantuan Encik Murah dari Sri Warisan, maka Tarian Mak Inang Cina dibentuk dengan lebih teratur lagi indah. Sememangnya, jauhari juga yang mengenal manikam. Dengan bimbingan beliau, dalam sesi-sesi singkat sahaja, para pelajar dapat menarikan tarian ini dengan selesa lagi yakin. Lapan orang pelajar daripada sebilangan besar ahli kumpulan ini dipilih untuk membuat persembahan pada hari tersebut. Kelapan-lapan orang pelajar yang terpilih itu pula begitu gigih berlatih dengan bimbingan Pak Murah dan juga sesama sendiri pada waktu petang selepas tamat kelas serta ‘time-practise’ setiap hari sebelum tibanya hari persembahan. Nadia dan Farhana merupakan pelajar menengah empat yang bakal menduduki peperiksaan besar hujung tahun ini. Saya percaya, dengan aktiviti ini akan memberikan mereka tenaga dan keselesaan untuk melegakan diri selepas penat menatap buku mengulang kaji pelajaran. Saya dan rakan-rakan guru saya juga sedar betapa mereka, kelapan-lapannya, gigih berusaha dan kami sentiasa berdoa agar mereka dapat bekerjasama dan menjalin persaudaraan dan menautkukuhkan semangat kekitaan dalam usaha mereka membuat sumbangan yang mereka mampu bagi sambutan perayaan di sekolah itu nanti.

Saya dan rakan-rakan guru saya sedar, sebagai individu, terbitnya sikap dan pandangan yang berbeza-beza dalam kalangan mereka berlapan itu. Saya senang mendapat tahu dan juga menyaksikan bahawa mereka dapat memahami antara satu sama lain dan sebarang kekeliruan dan salah faham dalam kalangan mereka dapat diatasi dengan baik. Sebagai guru, kami sedar betapa hal ini akan sedikit sebanyak membuat mereka sedar betapa nilai bekerjasama dan bertimbang rasa perlu mereka miliki untuk mengawal perasaan yang kurang selesa akibat kurangnya kepekaan mengenai perasaan dan tindakan satu sama lain sewaktu melakukan usaha bagi projek ini bersama-sama. Syabas, para pelajar itu dapat mengatasinya dengan berkat kesabaran, minat dan azam mereka yang mahu melakukan yang terbaik untuk meningkatkan keyakinan diri sendiri dan rakan-rakan yang lain. Semoga hal ini akan mereka hargai hingga mereka menjejakkan kaki ke alam luas selepas menjalaninya dalam persekitaran alam persekolahan ini.

Sebelum itu, ketiga-tiga guru kumpulan tarian ini, Cikgu Senan, Cikgu Noormarlina dan saya sendiri, bersetuju dengan sinopsis tarian yang sudah disusun bagi disampaikan pengacara majlis sebelum persembahan tarian dibuat. Cikgu Azahrina Khamis, guru kelas 3M1 membantu saya dalam menterjemah sinopsis dalam bahasa Inggeris.

Pagi Rabu 6 Februari yang nyaman, di lelapang gelanggang hoki berhadapan bilik guru SR2, mereka membuat persembahan di atas pentas sementara yang dibina sehari sebelumnya. Dengan berpakaian baju kurung dan kebaya yang berwarna merah yang dimiliki atau didapatkan daripada rakan-rakan mereka, para pelajar berlapan itu membuat persembahan yang sungguh menyenangkan lagi menghibur hati dengan langkah kaki dan hayunan gemalai menurut irama dan rentak lagu Mak Inang Cina. Usaha bekerjasama dan daya mengatasi kekurangan diupayakan dengan mendapat bantuan rakan-rakan yang lain.

Sabrina berpendapat, “... ia cukup bagus. Walaupun mereka hanya memakai baju kurung biasa, persembahan tadi menarik.”

Bagi Hanafi pula, “... sungguh menghiburkan.”

Syafiq berpendapat, “... ia amat menarik sekali.”

Izyan pula mengatakan, “... tentang tarian Melayu tadi, saya rasa ia amat baik. Dan, saya baru tahu ia dipanggil Mak Inang Cina.”

Cikgu Noormarlina memberikan pandangan berikut. “Walaupun masa latihan singkat, mereka (para pelajar yang membuat persembahan) mampu menunjukkan penghayatan yang baik.”

Puan Liam, kaunselor bagi para pelajar berpendapat, “The dance was very appropriate for the occasion, it added on to the multi-racial element of the performances in the celebration as a whole. Good work!”

Sebelum dan sesudah persembahan dibuat, kumpulan penari itu memetik gambar bersama-sama para guru sebagai kenangan dan rakaman. Tergambar jelas perasaan puas dengan usaha yang bukan sedikit tetapi penuh bermakna. Bagi saya secara peribadi, projek ini merupakan kejayaan para pelajar terutamanya mencipta sebuah pengalaman manis yang saya harap berkekalan. Bagi saya dan rakan-rakan saya, amat jelas bahawa walaupun terdapat dugaan dan cubaan akibat pembauran kedinamikan kemanusiaan antara pelajar, pelatih dan guru, sesebuah kejayaan itu boleh dicapai dengan bersikap berlapang dada dan membuat tindakan yang tepat.

Saya amat terharu dengan usaha Cikgu Senan dan Cikgu Noormarlina terutamanya, memastikan usaha yang kecil ini tidak dipersia-siakan. Begitu juga Encik Murah; sumbangan beliau juga bukan sedikit. Buat Puan Jasmah Hodari dan anaknya, Nur Syafiqah dari Men.4 (2007) yang membantu para pelajar berlapan itu merias diri dan berdandan dengan baik sekali. Cikgu Azahrina, Encik Murah, Puan Jasmah Hodari dan anaknya Nur Syafikah, Cikgu Senan dan Cikgu Noormarlina; terima kasih banyak-banyak.

Terutama sekali buat Nadia, Farhana, Nur Farhana, Safiah, Nur Syafiqah, Shahirah dan Shahirah serta Khaliesah; anda membuat kami semua berasa sungguh bangga. Kejayaan anda membuat persembahan itu membuktikan kepada semua pihak bahawa dalam keterbatasan yang penuh dengan hambatan tidak membentur semangat dan minat anda dalam terus berusaha melakukan sesuatu untuk kebaikan kita bersama. Cikgu Senan, Cikgu Noormarlina dan saya terutama sekali senang dengan persembahan anda semua. Kami juga seghairah anda semua yang membuat persembahan yang sungguh menyeronokkan sekali itu. Nampak jelas pada wajah-wajah semuanya sewaktu berpotret tadi. Syabas!



Langkah Selanjutnya – Tindakan Pembelajaran Bagi Para Guru dan Saya

Lanjutan daripada usaha ini, para pelajar yang lainnya, dalam program EMAS di sekolah ini akan dibimbing kelapan-lapan orang pelajar yang membuat persembahan ini secara berasingan dan dalam kumpulan-kumpulan yang kecil. Setiap pelajar diharapkan dapat membuat penampilan pada khalayak ramai di dalam dan luar sekolah bagi aktiviti-aktiviti serupa dengan persembahan Tarian Mak Inang Cina ini pada masa-masa akan datang. Para pelajar lelaki juga tidak terkecuali; beberapa pergerakan dan langkah khusus bagi para pelajar lelaki juga sudah ditetapkan dan sedang diajarkan kepada sebahagian para pelajar yang lain.

Oleh kerana Safiah dan Nur Farhana dalam kelas bahasa yang saya bimbing, mereka akan memulakan dengan rakan-rakan sekelas mereka itu. Para pelajar lelaki akan saya bimbing sendiri dan kemudian digandingkan dengan para pelajar perempuan. Kumpulan-kumpulan yang lain akan menyusul setelah lebih ramai terlatih untuk menarikannya. Setiap pelajar akan memberikan perenungan peribadi setiap kali mereka menyudahkan persembahan itu.

Selepas menjalani latihan, mereka akan membuat persembahan. Tempat dan masanya akan ditentukan pada masa akan datang.

Harapan rakan-rakan guru saya, Cikgu Senan, Cikgu Noormarlina dan saya agar usaha kecil ini bukan sahaja akan menjana pemahaman setiap pelajar betapa seni persembahan Melayu itu amat indah dan penuh dengan disiplin di samping nilai-nilai seperti kesantunan, bekerjasama, persaudaraan dan berusaha dengan gigih serta yang lainnya, dan kelak akan terbentuk cita-cita para pelajar untuk terus melakukan sesuatu usaha dengan lebih bijak dan cekal menyelesaikannya demi meraih kejayaan pada masa depan.

Saya sedang menantikan respons para pelajar mengenai usaha projek ini, sama ada pelajar yang menyaksikannya sebagai penonton termasuk para pelajar yang membuat persembahan tarian tersebut. Para pelajar yang membuat persembahan sudah saya minta mereka membuat perenungan. Saya akan berkongsi apa-apa yang mereka tanggapi.

Salam Kesenian buat anda semua, para pelajar dan karyawan guru Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang.

Tiada ulasan: