Jumaat, Disember 16, 2011

Cerita Lancang Kuning

Setelah sekian lamanya Raja Sang Nila Utama memerintah Palembang, sebuah bandar yang terkenal. Baginda tidak berasa bahagia dengannya kerana tempat itu pada fikiran baginda sudah tidak luas lagi untuk sebuah bandar yang mahu baginda dirikan. Pemangkunya, Demang Lebar daun, berasa dukacita menyaksikan baginda bermuram duka. Diadakan berbagai-bagai permainan untuk menghiburkan hati baginda. Semua hidangan yang lazat-lazat serta hiburan yang menyukakan hati tidak baginda hiraukan. Baginda sedang berduka cita kerana hajatnya masih kesampaian.
Setelah duduk berfikir berhari-hari lamanya, pada suatu petang, bagindan lalu bertitah’ “Molek juga kalau beta pergi mengembara dan menemukan sebuah kota baharu. Apakah pendapat, Mamanda?”
“Ampun tuanku, adalah molek dan benarnya titah tuanku itu,” sembah balas Demang Lebar Daun.
“Oleh itu, baiklah Mamanda persiapkan lancang dan bahtera untuk kita pergi belayar pada esok-esok hari,” titah Raja Sang Nila Utama lagi.
Apabila kelengkapan dan persediaan sudah dibuat, maka Demang Lebar Daun lalu masuk menghadap Raja Sang Nila Utama.
“Sebelum kita bertolak pergi, ada baiknya kita bertemu dengan adinda Permaisuri untuk mengucapkan selamat tinggal kepada adinda kita itu,” titah Raja Sang Nila Utama.
Baginda berhasrat meninggalkan permaisurinya kerana baginda berpendapat pelayarannya itu akan menempuh banyak kesukaran. Selepas bertangis-tangisan, baginda memerintahkan agar Lancang Kuning kenaikan baginda itu serta sekalian kenaikan yang akan mengiringinya dilancarkan. Setelah berapa ketika, rombongan Raja Sang Nila Utama itu memasuki lautan luas. Mereka melewati banyak pulau namun setiap satunya tidak baginda berkenan.
Berita tentang rombongan besar Raja sang Nila Utama sampai ke Pulau Bentan. Ratu Iskandar, serang raja perempuan yang memerintah Pulau Bentan sedar betapa Raja sang Nila Utama ialah seorang raja yang besar lagi bijaksana. Oleh itu, Ratu Iskandar berkenan hendak mempelawa Raja Sang Nila Utama untuk singgah ke pulaunya itu. Ratu Iskandar mengutuskan panglima besarnya yang bergelar Indera Bupala menghadapnya.
Baginda bertitah, “Beta mendapat khabar bahawa Raja Sang Nila Utama dari Palembang, seorang raja besar lagi bijaksana dan rombongannya ada persekitaran perairan pulau kita. Pergilah sambut raja itu dengan rombongannya itu dan iringi bangidan datang mendarat ke Pulau Bentan ini,” titah baginda.
“Jika baginda itu muda belia, sembahkan Bondanya mengutus ‘kasih’ dan jika baginda sudah berumur, sembahkan Adindanya ‘sembah salam’,” titahnya lagi.
“Menjunjung perintah, tuanku,” sembah Panglima Indera Bupala lalu berangkat untuk menjalankan perintah menyampaikan perutusannya kepada Raja Sang Nila Utama.
Sebaik-baik sahaja merapati Lancang Kuning Raja sang Nila Utama, Indera Bupala naik menghadap Raja Sang Nila Utama. Panglima Indera Bupala mendapati baginda masih muda belia, lalu berdatang sembah, “Ampun tuanku, Bonda Tuanku, Ratu Iskandar, Raja perempuan Bentan mengutus kasihnya dan menjemput Tuanku dan rombongan singgah di Pulau Bentan ini.”
Walaupun Raja sang Nila Utama pernah mendengar akan Raatu iskandar, Raja Perempuan di Bentan, baginda belum pernah bertemu muka dengannya. Raja Sang Nila Utama berkenan menerima undangan Raja Iskandar. Kapal Panglima Indera Bupala mengiringi Lancang Kuning menuju ke pelabuhan Pulau Bentan. Sesampai di pelabuhan itu, rombongan Raja Sang Nila Utama diraikan dengan penuh adat istiadat diraja.
Sewaktu dalam perjalanan ke istana, Raja Sang Nila Utama menyaksikan betapa pulau itu aman dan amat permai. Pokok-pokok bunga dan buah-buahan tumbuh subur. Binatang buruan juga banyak berkeliaran di situ. Lautnya pula penuh dengan ikan-ikan.
Raja Iskandar menyapa Raja Sang Nila Utama menyapa dahulu, “Tuanku, selamat datang ke Pualu Bentan ini. Tinggallah beberapa lama di sini dan usah teragak-agak untuk memaklumkan beta apa-apa kehendak Tuan selama di sini. Namun begitu, hamba rakyat Pulau bentan ini adalah orang-orang yang tidak bijak. Beta memohon maaf sekiranya ada silap dan salah sewaktu melayan tuanku di sini.”
Raja Sang Nila Utama membalas sembah, “Anakanda menjunjung kasih atas sambutan Bonda yang amat meriah ke pulau yang indah ini. Anakanda amat berbesar hati menerima pelawaan Bonda untuk singgah buat beberapa hari di sini.”
Peri laku Raja Sang Nila Utama telah membuat Raja Iskandar jatuh sayang akan baginda seperti anak kandung sendiri. Raja Sang Nila Utama juga jatuh kasih akan Raja Iskandar seperti bonda kandungnya sendiri.
Sewaktu Raja Sang Nila Utama singgah di Pulau Bentan, semua keperluan dan kehendak baginda dilayan dengan baik oleh raja Iskandar dan rakyatnya. Namun, Raja Iskandar teringat semula akan hasratnya untuk mencari sebuah tempat baru untuk didirikan sebuah kota.
Setelah menyatakan hasratnya untuk menyambung semula pencarian sebuah tempat baru, Raja Isakndar tidak dapat menghalang hasrat Raja Sang Nila Utama.
Setelah ditetapkanharinya, bertolaklah rombongan Raja Sang Nila Utama menerukan perjalana pencarian tempat baru. Setelah berapa lama di laut besar, rombongan raja Sang Nila Utama mendekati perairan Tanjung Bemban. Raja sang Nila Utama memerintahkan orang-orangnya mendarat di sana. Pulau itu kosong dan hanya ada sebongkah batu besar yang menjulur ke laut. Raja sang Nila Utama memanjat naik ata bongkah batu itu. Di atas bongkah batu besar itu, Raja sang Nila Utama telah terpandang sebuah pemandangan yang indah dan permai.
Bertentang tempat baginda berdiri, terdapat sebuha pantai yang pasirnya putih indah. Lautnya pada ketika itu tenang dan keliahtan seperti kaca yang berkilau-kilauan disinari cahaya matahari. Raja Sang Nila Utama lalu bertanya kepada Pangliam Aria Bupala, “Apakah nama tempat itu?”
“Itu Pulau temasek, tuanku,” sembah Panglima Aria Bupala.
“Ingin sekali beta hendak mendarat ke sana,” titah baginda pula. “Marilah kita berangkat ke sana sekarang juga.”
Maka sauh dibongkah dan berangkatlah rombongan itu di laut besar. Dalam pertengahan menuju ke Temasek mereka dipukul ribut. Kilat pancar-memancar dituruti dengan dentuman guruh. Air bergelora dan bergelombang besar. Gelombang yang besar itu memukul kenaikan Raja Sang Nila Utama dan rombongannya bertalu-talu. Banyak kenaikan yang mengiringi Lancang Kuning karam dipukul gelombang dan ditimpa ribut. Hanya Lancang Kuning sahaja masih terapung-apung di atas laut. Raja Sang Nila Utama. Baginda lalu berseru seraya menitahkan agar semua muatan dalam Lancang Kuning dihumbankan ke laut. Maka semua anak-anak kapal di lancang Kuning itu menjalankan titah baginda dengan segera. Namun keadaan masih juga tidak selamat dan lancang Kuning hampir-hampir tenggelam.
Pada saat itulah, salah nakhoda lancang Kuning berdatangs sembah, “Tuanku, semua muatan lancang telah dihumban ke laut kecuali tengkolok yang ada atas hulu tuanku itu!”
Dengan tidak berfikir panjang, Raja Sang Nila Utama melucutkan tengkolok di atas kepalanya lalu dihumbankan ke laut. Tanpa diduga sesiapa, keadaan laut yang bergelombang besar dan dilanda ribut menjadi reda. Pantai Pulau Temasek sudah mendekat. Tidak lama kemudian, mereka mendarat di patai dengan selamatnya.
Tiba di pantai, baginda terus merayau-rayau ke bahagian pedalaman pulau itu. Sewaktu sedang merayau-raya itu, Raja sang Nila Utama terpandang kelibat seekor binatang yang menakjubkan. Binatang berkaki empat itu dilihat baginda sangat gagah. Binatang itu terpegun sebentar melihatkan rombongan Raja Sang Nila Utama. Binatang itu kemudiannya berpatah belakang dan menghilangkan diri di dalam semak-semak.
“Apakah nama binatang itu?” titah Raja Sang Nila Utama.
Keadaan di situ senyap seketika. Seorang lelaki tua dalam rombongan itu lalu berkata, “Tuanku, kalau tidak silap patik, binatang itu dipanggil orang singa.”
Raja Sang Nila Utama amat tertarik hati dengan haiwan singa itu. Baginda terus meninjau-ninjau di kawasan pedalaman pulau. Sesudah itu, baginda bertitah, “Tempat ini elok kita buat negeri dan kota beta yang baru.”
Raja Sang Nila Utama memerintahkan orang-orangnya membuka tempat kediaman di situ. Setelah keadaan bertambah ramai dan baginda memerintah tempat itu dengan adil, baginda lalu menjemput permaisurinya datang ke pulau itu.

Tiada ulasan: