Khamis, April 14, 2011

Bengkel Penulisan P5, Sekolah Rendah North Spring, 14.4.2011

Alhamdulillah. Aktiviti ini telah berjalan dengan jayanya dan bermula dari jam 1.30ptg hingga 3.30ptg. Terima kasih kepada Cikgu Fahmy dan rakan-rakan guru BMnya yang sudi menerima pelawaan saya untuk berkongsi keghairahan menulis karangan dengan baik bagi tujuan kerja-kerja harian dan ujian.


Saya menyuruh para murid dalam kumpulan masing-masing menyusun kepingan-kepingan gambar bersiri dan membincangkan bahawa ada jalinan cerita dalam latihan mereka itu. Saya lanjutkan dengan perbincangan menggunakan pengalaman deria dalam menghasilkan ayat-ayat menarik dalam karangan mereka pula. Sesudah itu, saya bincangkan tentang 3 cara memulakan karangan dan 3 cara mengakhiri karangan mereka.


Pada akhir sesi, saya minta mereka buat sebuah karangan berdasarkan latihan yang guru mereka siapkan. Karangan-karangan itu akan disemak para guru dan 10 daripadanya akan dihantar kepada saya untuk dinilai dan akan saya berikan hadiah kelak.


Semoga murid-murid itu dapat menghasilkan karangan yang lebih baik berkat bimbingan para guru BM mereka itu, insya-Allah. Saya berasa amat senang dengan pengalaman ini.

Tiada ulasan: