Rabu, November 09, 2011

Tokoh-tokoh Masyarakat Silam

Bahagian ini pula, akan saya selidiki tentang Raja Ali Haji dari Penyengat dan pengajarannya, Tun Perak Bendahara Kerajaan Melaka.


Bahan-bahan akan saya petik daripada Kitab-kitab Tuhfat Al-Nafis, dan Sulalatus Salatin.

Kisah Hang tuah akan saya gunakan bahan yang dipetik daripada Sulalatus Salatin dan Laksamana Tun Tuah, buku-buku selenggaraan A Samad Ahmad.
Kisah-kisah Patih Gajah Mada akan saya petik daripada sebuah siri novel sejarah tulisan dalam bahasa Indonesia dan Kitab Babad Tanah Jawa.


Cerita Cik Siti Wan Kembang dan Puteri Sakdung akan juga saya singkap.


Cerita dari Langkasuka berkenaan Puteri Kuning, Hijau dan Ungu juga akan saya masukkan dalam bahagian ini.


Kisah Diponegoro juga akan sertakan.




Selain itu, akan diberi perhatian kepada Awang Semaun dari Berunai dan Patih Gaja Madah dari Jawa.





Tokoh-tokoh ini akan diperikan dalam episod-episod penting dalam rakaman sejarah mereka seperti pengisahan cerita-cerita hikayat.

Tiada ulasan: